نقد نظریهی امیرمعزی دربارهی تحریف قرآن
Authorحسین کرمی
Journalپژوهشی در اعجاز علمی قرآن
Journal Number57
Abstract🔻در فصل بیستم از جلد اولِ «قرآن مورخان»، محمدعلی امیرمعزی رابطۀ تشیّع و قرآن را بررسی کرده و با ارائۀ شواهدی، مدعی است که شیعیان نخستین، به صورت گستردهای قائل به تحریف لفظی قرآن بودهاند. وی احتمال میدهد که نسخۀ رسمی مصحف تا زمان عبد الملک بن مروان تثبیت نشده؛ چرا که همۀ نشانههای ویراستاری طولانی مدت نیز در قرآن مشهود است. حاکمیت وقت نیز، آیات مربوط به ولایت امام علی، اسامیِ اهلبیت و دشمنانشان را حذف کرده است.با توجه به جایگاه ویژه و اهمیت اصالت متن و نقش اثبات آن در حجیّت قرآن، نوشتار حاضر با روش تاریخی- تحلیلی، ادعای امیرمعزی را که بر بُعد آخرالزّمانیِ پیامهای آغازین حضرت محمّد، محوریّت مطلق چهرۀ امام علی در تشیّع و درگیریهای داخلی مسلمانان بنا شده، بررسی و در بوتۀ نقد قرار داده است. جستار حاضر ضمن بررسی مسیر پژوهشی و شواهد مورد ادعای امیرمعزی، با تتبع در منابع اسلامی و با ارائۀ شواهدی بر عدم تحریف لفظی قرآن در نگاه تشیّع نخستین، نشان داده است که دلایل امیرمعزی دربارۀ حمایت وسیع تشیّع نخستین از تحریف قرآن کریم و عدم اصالت متن آن ناکافی بوده و تلقی مشهور تشیّع دربارۀ صیانت قرآن از تحریف لفظی به قوت خود باقی است.